MEDITAȚII ONLINE

I.D. Nedelcu Profesor, gradul didactic I Limba și literatura română 37 de ani de experiență la catedră, 15 ani de experiență în predarea online

Blog

13 sept.
2025

„Repercusiune” sau „repercursiune”?

„Repercusiune” sau „repercursiune”? Cum este corect? Substantivul feminin al cărui sens este „urmare, consecință” are forma corectă „repercusiune”. Forma „repercursiune” este o greșeală, nu este înregistrată în niciun dicționar nici măcar ca variantă populară sau colocvială. Este, pur și simplu, o prostie. „Repercusiune” este un împrumut neologic din limba franceză, la fel ca verbul „a […]

Read More
3 sept.
2025

Adjectivul „complice”

Adjectivul „complice” este variabil și are 2 forme: masculin singular-„complice”, masculin plural-„complici”, feminin singular-„complice”, feminin plural-„complice”. Două forme: „complice” și „complici”. Vom spune corect: „El este complice la crimă.” „Ei sunt complici la crimă.” „Ea este complice la crimă.” „Ele sunt complice la crimă.” Este greșit prin urmare enunțul:

Read More
16 aug.
2025

„Subsuoară” sau „subțioară”?

Substantivul feminin care denumește „partea de dedesubt a încheieturii brațului cu umărul”, are forma corectă „subsuoară”, în patru silabe: „sub-su-oa-ră”. Cuvântul este foarte vechi, își are originea în construcția latinească „sub ala” care însemna „sub aripă”. Fiind foarte vechi, el a dezvoltat o mulțime de variante, dintre care cele mai cunoscute sunt „subsioară” și „subțioară”. […]

Read More
14 aug.
2025

Te îmbraci în „maiou” sau în „maieu”?

Substantivul care denumește un „articol de lenjerie sau de echipament sportiv (cu sau fără mâneci), de obicei decoltat, purtat direct pe piele” are forma literară „maiou”. Este un împrumut neologic, din limba franceză. O micuță paranteză.

Read More
13 aug.
2025

„Ce clasă ești?”

Adulți, nu mai stricați copiii întrebându-i prostește: „-Georgele/Maricico, ce clasă ești?” Pentru că voi îi obligați să răspundă tot prostește: „-Sunt clasa a cincea, nene/tanti!” Țineți minte: copilul nu ESTE clasă, copilul este ÎN clasă, ÎNTR-o clasă. Cuvântul „clasă” are sensul general de „grup (mare) de obiecte, de elemente, de ființe, de fenomene cu însușiri […]

Read More
12 aug.
2025

De la… până la…

În limba română, delimitarea unui interval (temporal, spațial sau de orice fel de valori măsurabile) se face fie prin prepozițiile „de” și „până” (ce precedă cuvintele care redau cele două capete ale intervalului), fie cu ajutorul prepoziției „între” urmată de cuvintele care exprimă cele două capete ale intervalului legate între ele prin conjuncția coordonatoare copulativă […]

Read More
11 aug.
2025

„Ștecher” sau „ștecăr”?

Substantivul care denumește o „piesă la capătul unui șnur, care face contactul între un aparat electric și priza de curent; fișă de curent.” are forma corectă „ștecăr”, nu „ștecher”. Se scrie și se pronunță „ștecăr”. Este un împrumut din limba germană. Paradigma lui cuprinde formele „ștecăr”, „ștecărul”, „ștecărului”, la singular și „ștecăre”, „ștecărele” și „ștecărelor”, […]

Read More
10 aug.
2025

Speriați de ortoepie?

Unul dintre subiectele date anul acesta la Evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a le-a cerut elevilor să despartă corect în silabe cuvintele „mijloacele” și „speriați”. Surprinzător, mulți elevi foarte buni l-au greșit pe al doilea, pe „speriați”, despărțindu-l în două silabe: „spe-riați”. Corect este „spe-ri-ați”, în trei silabe, cu hiat între vocalele „i” și […]

Read More
9 aug.
2025

Cum se spune corect: „reșeu” sau „reșou”?

Substantivul neutru care denumește un „aparat de încălzit, electric sau cu gaz, întrebuințat la bucătărie și în laborator” are forma corectă „reșou”. „Reșou”, cu „o”, nu „reșeu”, cu „e”. Paradigma lui flexionară cuprinde formele „reșou”, „reșoul”, „reșoului” la singular și „reșouri”, „reșourile”, „reșourilor”, la plural. Prin urmare este greșit să spui: „Sobă reșeu încălzire cu […]

Read More
15 iul.
2025

Recapitulare finală, admitere Academia de Poliție 2025

De luni, 21 iulie 2025, reiau seria de lecții recapitulative online „Dificultăți ale limbii române la admiterea de la Academia de Poliție”. Vor fi lecții de 2 ore dedicate dificultăților recurente de la admitere, organizate pe niveluri ale limbii (fonetică, lexic, morfologie, sintaxa propoziției, sintaxa frazei). Pentru a participa la prima lecție, doritorii vor trimite […]

Read More
15 iul.
2025

Complementul indirect în grupul adverbial

GALR 2008 Rar, complementul indirect face parte și din grupul adverbial, având ca regent un adverb (adesea provenit din adjectiv), de ex. S-a comportat adecvat situației.; Aidoma bărbaților, Maria umbla cu cuțit la brâu. (S. Golopenția, Cartea plecării); A procedat conform indicațiilor primite.; Îi dă oarecum dreptate și lui Hermogene, potrivit tacticii pedagogice atât de […]

Read More
21 iun.
2025

Recapitulare finală pentru admiterea la Drept, București, 2025

Adăugare ulterioară Cei care nu s-au înscris de la prima lecție urmând pașii de mai jos se pot înscrie oricând, cu cel puțin o oră înainte de începerea lecției (care va fi anunțată cu o zi înainte pe grupul de Facebook, aici.) Pentru înscriere, accesați linkul următor: https://teams.live.com/l/invite/FEADDIgG0u2Af2xmwQ De luni, 30 iunie 2025, reiau seria […]

Read More
6 mai
2025

Adjectivul substantivat

Extras din GALR 2008, pagina 168 În formule expresive cu de, se produce o reorganizare a grupului nominal. Adjectivul se substantivează și devine centru sintactic al    grupului: harnica de Irina, leneșul de Ion, nebuna de mine etc. Această construcție, cu adjective substantivate, poate avea în componență un nume propriu (ticălosul de Tomșa), un substantiv […]

Read More
19 apr.
2025

Tipar apozitiv special

Conform GBLR, „construcții de tipul noi toți, noi trei, aceiași doi, toți trei reprezintă un tipar apozitiv special, în care atât baza, cât și apoziția au natură pronominală și în care componentele nu sunt obligatoriu izolate prozodic.” Exemplu: „I le-am recomandat pe acestea două.” „(pe) acestea”  – pronume demonstrativ / funcție sintactică de complement direct; […]

Read More
9 apr.
2025

Participiul – definiție, clasificare

Participiul este o formă verbală nepersonală care are trăsături de verb, dar se comportă (când nu este simplu component al unei forme compuse) ca un adjectiv. Participiul este o formă alcătuită din radical şi terminaţie (sufix). Terminaţiile sunt diferite, în funcţie de clasa şi subclasa morfologică a verbelor: plec-+-at, făc-+-ut, mer-+-s, rup-+-t, fug-+-it, cobor-+-ât. Verbele […]

Read More
10 feb.
2025

„Iapa lui Vodă”, de Mihail Sadoveanu. Semnificația titlului

În mod interesant, titlul „Iapa lui Vodă” pare paradoxal, deoarece în text nu apare de fapt nicio iapă care să aparțină lui Vodă. Titlul are o semnificație simbolică și face referire la o expresie îndrăzneață folosită de personajul principal, Ioniță comisul. Mai exact, când Ioniță merge să-și caute dreptatea, el spune că dacă nici Vodă […]

Read More
31 oct.
2024

Construcții verbale cu reflexiv obligatoriu (erori din manuale)

Manualul: Limba și literatura română Clasa: a VIII-a Editura: Art Klett, 2020 Autorii: Florentina Sâmihăian, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman, Horia Corcheș Pagina: 77 Greșeala: Se confundă construcțiile cu reflexiv obligatoriu cu cele în care pronumele reflexiv are funcție sintactică. 1. La secțiunea „Repere” se afirmă că „în construcțiile în care pronumele reflexiv are […]

Read More

ÎNSCRIERE

Înscrie-te acum pentru meditații online la limba română!

Nume
E-mail
Alege nivelul de studiu pentru care vrei meditații.
Adaugă aici orice alt mesaj.

Sprijină-mă!

Become a Patron!

Sprijină cu o donație acțiunea de promovare și cultivare a limbii române pe internet!


Dă click pe butonul de mai sus și vezi despre ce este vorba!

Categorii

Arhivă